Przyjaciele Alego

Fundacja im. Ks. Aleksandra Fedorowicza

Numer konta Fundacji:
20 1020 1026 0000 1502 0279 0046

OPP – Przekaż Fundacji 1.5% – KRS: 0000621363

  • Fundacja
    • Modlitwa
    • Ks. Ali
      • Życiorys
      • Proboszcz. Opowieść o księdzu Aleksandrze Fedorowiczu
        • Opowieść…
        • Zapytanie ofertowe – projekt Vianney z Puszczy Kampinoskiej
      • Brat Tadeusz
        • List do siostry Olgi
      • Siostra Olga
        • Wspomnienia s. Olgi Fedorowicz
        • Trzydzieści dwa lata na Dalekim Wschodzie
        • Wspomnienie o ojcu
        • Jubileusz – 60 lat życia zakonnego
      • Myśli
      • Wspomnienia
      • Konferencje (audio)
      • Archiwum
        • Franciszkanki Służebnice Krzyża
          • Spis treści archiwum
          • Wspomnienia
            • Nagrane wspomnienia (audio)
            • Nagrane konferencje (audio)
            • Teczka 3
          • Dokumenty
            • Reforma liturgii Mszy św.
          • Fotografie
        • Franciszkanki Misjonarki Maryi
    • Katechezy
      • Rola Maryi w zjednoczeniu z Jezusem Chrystusem
      • Maryja wzorem modlitwy i zjednoczenia z Bogiem
      • Miłość Ojczyzny jako cnota chrześcijańska
      • Rozważanie na Środę Popielcową
      • Udział Najświętszej Maryi Panny w duchowej walce Kościoła
      • Duchowe aspekty powstawania i funkcjonowania wspólnot religijnych w Kościele
      • Trzy nawrócenia – Ks. Ludwik Nowakowski
      • Rozeznawanie i pełnienie woli Bożej na drodze świętości chrześcijańskiej
    • Dobre strony
    • Piszą o nas
    • Materiały do pobrania
    • Zarząd
    • Sprawozdania
    • Kontakt
  • Inicjatywy
    • Wspólnie Pomóżmy Powodzianom
    • Warsztaty pisania ikon
      • Ikony
    • Klub “Pomocna dłoń”
    • Kawiarenka “u Alego”
    • Wspieramy Ukrainę
    • AliRun
      • AliRun 2021
      • AliRun 2019
      • AliRun 2018
        • Biegi
        • Gra terenowa “Szaniec Kampinos”
        • Informacje medialne
      • AliRun 2017
      • AliRun 2016
    • Porady adwokackie
    • Konsultacje psychologiczne
    • Wolontariat
      • Rekolekcje wakacyjne dla młodzieży – 18-25 sierpnia 2018
      • Wyjazd wakacyjny dla młodzieży – 19-26 sierpnia 2017
  • Blog
  • Intencje
  • Kontakt

Ikona. Szczególny sposób modlitwy – Urszula Żakowska

16 listopada 2019 by Fundacja "Przyjaciele Alego"

Ikona zmieniła moje postrzeganie świata. Dzięki niej uświadomiłam sobie, że przez codzienne „zapędzenie”, mamy nieczytelny obraz rzeczywistości, nie umiemy zdecydować co w życiu jest ważne, a czym nie warto zaprzątać swojej uwagi.

Wiara rodzi się ze słuchania

Już od kilkunastu lat obserwujemy ożywione zainteresowania ikoną. Do niedawna ikona była kojarzona jedynie z Prawosławiem, skąd więc ikona w Kościele Katolickim? Jeśli zajrzymy do historii, okaże się, że Ikona jest wspólnym dziedzictwem Kościoła, że jej korzenie są dużo starsze niż data rozłamu na Kościół Wschodni i Zachodni. Od wieków Kościół Katolicki głosi, że „Święty obraz, ikona liturgiczna, przedstawia przede wszystkim Chrystusa. Nie może ona przedstawiać niewidzialnego i niepojętego Boga; dopiero Wcielenie Syna Bożego zapoczątkowało ową «ekonomię» obrazów: Niegdyś Bóg, który nie ma ani ciała, ani twarzy, nie mógł absolutnie być przedstawiany na obrazie. Ale teraz, gdy ukazał się nam w ciele i żył wśród ludzi, mogę przedstawić na obrazie to, co zobaczyłem z Boga… Z odsłoniętym obliczem kontemplujemy chwałę Pana (Św. Jan Damasceński, De sacris imaginibus orationes, 1, 16: PG 96, 1245 A). Ikonografia chrześcijańska za pośrednictwem obrazu wyraża orędzie ewangeliczne, które Pismo święte opisuje za pośrednictwem słów. Obraz i słowo wyjaśniają się wzajemnie. Mówiąc krótko, pragniemy strzec zazdrośnie wszystkich nienaruszonych tradycji Kościoła, tak pisanych jak ustnych. Jedną z nich jest przedstawianie wzoru za pośrednictwem obrazu, jeśli zgadza się z literą orędzia ewangelicznego i służy potwierdzeniu prawdziwego, a nie nierzeczywistego Wcielenia Słowa Bożego, oraz przynosi nam korzyść, ponieważ przedmioty przekazują jeden drugiemu to, co wyobrażają, przez to, co bez dwuznaczności oznaczają (Sobór Nicejski II (787): COD 111)” KKK 1159-1160. W powyższym tekście znajdziemy też funkcję i zadanie ikony. To porównanie i jej bliskość z Pismem Świętym pokazuje nam, że ikona ma głosić Dobrą Nowinę jak robi to Pismo Święte. Wiara rodzi się ze słuchania (por. Rz 10,17).

Ale wróćmy do naszego pytania: dlaczego dziś ikona wraca do Kościoła Katolickiego? Dlaczego jest dziś tak pożądanym prezentem na chrzest, ślub czy bierzmowanie? Co takiego dzieje się w dzisiejszym świecie, że ikona nas pociąga, że warsztaty ikonograficzne znajdują tak wielu chętnych? Czy to tylko przedmiot, który ładnie wygląda? Który w dzisiejszym świecie pełnym reklamy, migających bilbordów, kusi swoim ascetyzmem? Czy to tylko forma sztuki? A może tylko moda? Czy jednak coś więcej? Wielu teologów poszukuje odpowiedzi na te pytania.

Dla mnie ikona jest niezwykłym pomostem łączącym Wschód z Zachodem, drogą do jedności Kościoła. Ikona przenika całe moje życie, moją modlitwę, moją codzienność. Ikona zmieniła moje postrzeganie świata. Jest dla mnie oknem na świat nadprzyrodzony, który wcześniej był dla mnie zakryty, jakby za mgłą, ale kiedy to okno otworzyłam, zobaczyłam inny, piękny obraz, spokojny i bez pośpiechu. Przemieniony Boskim światłem. Wtedy uświadomiłam sobie, że przez to „zapędzenie”, mamy nieczytelny obraz rzeczywistości, nie umiemy zdecydować co w życiu jest ważne, a czym nie warto zaprzątać swojej uwagi.

Ikona. Sztuka dla każdego?

Czy każdy może malować ikony? A może ikony się pisze, a nie maluje? Z języka greckiego czasownik γράφω (grapho) oznacza zarówno czynność pisania, jak i malowania, podobnie w języku rosyjskim czasownik писать (pisat’). W języku polskim posługiwanie się pędzlem nazywamy malowaniem, a nie pisaniem, tak więc nazywając czynność powstawania ikony malowaniem, a jej twórcę malarzem ikon, nie popełnimy błędu. Ale czy chodzi tu tylko o nazwanie czynności? W świetle teologii i zgodnie z orzeczeniami Soboru Nicejskiego II, który w swych dokumentach użył słowa περιγράφω (perigrapho), mówiąc, że Jezus Chrystus jest możliwy „do opisania” w formie plastycznej (np. w ikonie, mozaice itp.) powinno się jednak używać określeń pisać ikonę i ikonopisarz lub ikonograf. Mamy tu przecież do czynienia ze Słowem Bożym wyrażonym kolorami (por. KKK 1160).

Osobiście uważam, że ikonę może pisać każdy, kto odczuwa takie pragnienie, nie stawiam tu żadnych wymagań, ani dotyczących zdolności artystycznych, bądź ich kompletnego braku, ani gorliwości religijnej. Cudownie jest, jeśli osoba, która siada do pisania ikony ma przygotowanie teologiczne, na pewno jest łatwiej. Jednak takiej granicy też nie stawiam. Przyjmuję na warsztaty osoby, które mają pragnienie napisania ikony, i choć czasem nie potrafią określić dlaczego, to na końcu zawsze objawia się cudowność ikony. Bóg objawia Swoją wolę, Swój zamysł. Ja do tej pory mam ogromny respekt, gdy widzę już przygotowaną, jeszcze czystą deskę, czuję dreszcz emocji – jakby to był mój pierwszy raz. Pragnę jednak tak malować ikony, żeby zachować tę pierwotną czystość, a z drugiej strony – jakby to miała być moja ostatnia ikona tzn. namalowana z taką precyzją, dokładnością, namaszczeniem, jakbym już nigdy nic nie miała namalować.

Modlitwa i post

Cudownym doświadczeniem są warsztaty pisania ikon podczas dziesięciodniowych rekolekcji z postem Daniela. Modlitwa i post są tym środowiskiem, w którym rodzą się najpiękniejsze ikony. Czas, kiedy toczy się walka z ciałem, Bóg daje wzmocnienie na modlitwie. Pisanie ikon jest szczególnym sposobem modlitwy. Przed osobą, która posiądzie umiejętności techniczne (zapanuje nad materią: pędzlem i farbą) otwiera się niezwykły świat modlitwy kontemplacyjnej. Rozmowy twarzą w twarz z Chrystusem i Świętymi.

“Piękno i kolor obrazów pobudzają moją modlitwę. Jest to święto dla moich oczu, podobnie jak widok natury pobudza me serce do oddawania chwały Bogu” (Św. Jan Damasceński, De sacris imaginibus orationes, 1, 27: PG 94, 1268 B) KKK 1162.


Urszula Żakowska

Artysta Plastyk, członek ZPARP, absolwentka Żeńskiej Szkoły Architektury w Warszawie, od 2001 roku mieszkanka Truskawia (gmina Izabelin), gdzie prowadzi własną pracownię ikon; związana z Fundacją im. Księdza Aleksandra Fedorowicza “Przyjaciele Alego”, z warszawskim środowiskiem „Droga Ikony” działającym w ramach duszpasterstwa promocji twórczości przy parafii Świętego Szczepana w Warszawie oraz Pallotyńskim Centrum Animacji Misyjnej w Konstancinie-Jeziornie.


Źródło: https://stacja7.pl/styl-zycia/ikona-szczegolny-sposob-modlitwy/

Posted in: Aktualności, Artykuły, Ikony Tagged: Ikony, Stacja7, Urszula Żakowska
← Ks. Jerzy nowym asystentem Akcji Katolickiej Archidiecezji Warszawskiej
Uroczystość Chrystusa Króla – ks. Jerzy Jastrzębski →

Fundacja im. Księdza
Aleksandra Fedorowicza
„Przyjaciele Alego”

UL. 3 Maja 83
05-080 Hornówek

KRS: 0000621363
NIP: 1182125787

Kontakt e-mail:
fundacja@przyjacielealego.pl

Numer konta Fundacji:
20102010260000150202790046

Copyright © 2025 Przyjaciele Alego.